Directrice en bezielster Kristien Bruggeman leidt ons met grote fierheid rond in haar LAB-school. Haar prestatie is niet gering. Uit het niets stampte deze onderwijswetenschapster met haar eerste LAB-school een vernieuwende onderwijsmethodiek uit de grond. Om samen met een ambitieus leerkrachtenteam haar dromen te realiseren, had ze ook nood aan een nieuw schoolgebouw. Ze vond de perfecte innovatieve bouwpartner in VDL De Meeuw.
De LAB-school ziet -en voelt- er anders uit. Vergeet eindeloze gangen met identieke en kale klaslokalen. Geen schelle typische schoolgeluiden en holle akoestiek, stoffige, donkere en duffe ruimtes. Dit gebouw zonder gangen is transparant en baadt in natuurlijk licht. Hier heerst rust en vrede. En toch wordt er bijzonder hard gewerkt.
Zelf actief aan de slag gaan met de leerstof vormt het uitgangspunt van LAB. Elke leerling uitdagen, begeesteren en kansen geven om te excelleren, elk op zijn of haar niveau. Goesting geven om te leren staat centraal. Kristien Bruggeman: “Onze leerlingen wisselen lesmomenten in een grotere groep af met één-op-één instructies of overleg met de leerkracht in kleinere groepjes. Bij ons staan na een lesmoment niet alleen de leerkrachten in het zweet, ook -en vooral- de kinderen.”
In vakjes denken wordt hier niet gedaan. Leerkrachten doen aan co-teaching, krijgen tijd en ruimte om samen met collega’s projecten uit te werken, maar geven sommige uren ook solo les. “Leerlingen werken onderling nauw samen bij projecten of opdrachten. Deze wisselende les- en werkvormen vragen een grote variëteit aan ruimtes, inclusief de mogelijkheid om bepaalde ruimtes snel om te vormen. Ook alle sta- en zitmeubilair is in een handomdraai naar een andere opstelling aangepast.”
Bij haar zoektocht naar een bouwpartner vond Kristien Bruggeman bij VDL De Meeuw wat ze zocht. “Allereerst moest het bijzonder snel gaan”, vertelt ze. “Als opstartende nieuwe school heb je immers géén tijd om rustig twee jaar stenen te stapelen. Onze deadline besloeg slechts enkele maanden.”
Het gebouw werd bovendien in twee fases gerealiseerd, wat perfect met modulaire bouw kan. “Er zat niet veel tijd tussen de twee fases, toch kon het voor ons financieel niet anders én moesten we het eerste deel al een schooljaar vroeger in gebruik kunnen nemen. Als pas opgerichte en snelgroeiende school weet je niet hoeveel leerlingen volgend schooljaar te verwachten. Bouwen en groeien gaan hier hand en hand. Dat ons modulair schoolgebouw goedkoper was dan de klassieke aanpak was meer dan mooi meegenomen en maakte het financieel haalbaar.”
Ook in de ontwerpfase liep het uiterst gesmeerd. “VDL De Meeuw bouwde al vele scholen. Deze ervaring kwam goed van pas. Tot mijn grote vreugde zag ik daarnaast vooral openheid en durf om het samen met ons een stukje anders te doen. We wisselden voortdurend ideeën uit, waardoor het ontwerp organisch vorm kreeg. De medewerkers van VDL De Meeuw verdiepten zich echt in onze vernieuwende onderwijsmethodes. Deze nauwe betrokkenheid vertaalde zich in een gebouw dat ons als gegoten zit.”
Nieuwe leerlingen die worden rondgeleid, zijn vaak meteen overtuigd. Hier wil ik naar school! Kristien Bruggeman: “De openheid naar buiten én de transparantie in het gebouw geven een heerlijk verfrissend gevoel. De uitstekende klimatisatie met permanente luchtverversing maakt het ook een gezonde en aangename omgeving om te leren en te werken. Akoestiek vormt voor vele scholen een uitdaging. Bij ons is dat perfect in orde, zelfs als er in een grote ruimte in groep gewerkt wordt.”
Ook de duurzaamheid en de circulariteit spreken Kristien Bruggeman aan. “Dit gebouw heeft dezelfde levensduur en levert minstens gelijkwaardige energieprestaties als een modern klassiek schoolgebouw”, vertelt ze. “Een afbraak zal er hier evenwel nooit gebeuren. Na de gebruiksduur – die trouwens even lang is als bij de klassieke bouwmethodes - demonteert VDL De Meeuw zorgvuldig alle bouwmodules en materialen voor hergebruik. Ook deze visie sluit nauw aan bij waar wij als school voor staan: niets of niemand gaat verloren, we dragen zorg voor onszelf, elkaar en de samenleving.”