Ook voor infrastructuur streeft British School of Brussels naar excellentie
Tot tevredenheid van de British School of Brussels (BSB) als opdrachtgever realiseerde VDL De Meeuw in een tijdsbestek van acht maanden een hoogwaardig nieuw modulair schoolgebouw. “Onze samenwerking met VDL De Meeuw kenmerkte zich door aangename contacten en een sterk partnership," aldus Peter Rochlitz, facilities manager van BSB. "Dit bedrijf hanteerde duidelijke en heldere communicatie, met nauwkeurige projectopvolging en relevante feedbackrondes. Afspraken werden gemaakt en beloftes nagekomen, wat ons de zekerheid gaf die nodig was om de interne planning soepel te laten verlopen.”
Het nieuwe schoolgebouw zal de komende jaren fungeren als een flexibel transitiegebouw, terwijl het masterplan voor de vernieuwing van de volledige schoolinfrastructuur wordt uitgevoerd. Dankzij de veelzijdigheid van de modulaire gebouwen blijven toekomstige mogelijkheden voor dit gebouw volledig open.
De British School of Brussels (BSB) biedt sinds 1970 internationaal onderwijs aan in Tervuren. Leerlingen van 1 tot 18 jaar krijgen hier les volgens een Brits onderwijssysteem, aangevuld met verschillende internationale programma's. De aanwezigheid van studenten uit meer dan 70 landen zorgt voor een unieke mix van nationaliteiten en culturen.
De schoolcampus in Tervuren bruist van faciliteiten, waaronder uitgebreide sportaccommodaties, een kunstcentrum en gespecialiseerde ruimtes voor wetenschap en technologie. BSB richt zich actief op de persoonlijke ontwikkeling van studenten en creëert een hechte, ondersteunende leeromgeving. Door de combinatie van academische excellentie en aandacht voor sociale, emotionele en persoonlijke groei, behoort de school tot de top van internationale scholen in België.
Als facilities manager van de British School of Brussels is Peter Rochlitz verantwoordelijk voor de uitvoering van het masterplan. “De komende jaren ondergaat onze campus een ingrijpende transformatie, waarbij schoolgebouwen gefaseerd worden gerenoveerd. Om de continuïteit van de schoolwerking te waarborgen, hadden we behoefte aan een flexibel transitiegebouw. Dit complex biedt ons de extra capaciteit om bestaande infrastructuur tijdelijk buiten gebruik te stellen tijdens de renovaties.”
Studiebureau Sweco schakelde VDL De Meeuw al vroeg in het ontwerpproces in om optimaal gebruik te maken van hun expertise bij de bouw dit transitiegebouw. Peter Rochlitz legt uit: “We werden vanaf de ontwerpfase nauw betrokken bij elk aspect. Hierdoor konden we samen de beste indeling bepalen voor de klaslokalen: drie beneden en zes op de bovenverdieping. Daarnaast bevindt zich op de begane grond een leraarskamer en een EHBO-zone, inclusief een verpleegruimte en een dokterskabinet. Het sanitair werd eveneens op het gelijkvloers geplaatst. De brede gangen en ruime trappen zorgen voor voldoende circulatieruimte, wat essentieel is voor het vlotte verloop van het soms hectische schoolleven.”
De uitstraling van het gebouw speelde een belangrijke rol in het ontwerp. Peter Rochlitz licht toe: “Dit gebouw zal jarenlang deel uitmaken van onze schoolcampus en is strategisch geplaatst naast de sportterreinen. We streefden naar een scholencomplex met een sterke uitstraling dat perfect in zijn omgeving past. Dankzij de moderne esthetiek van de lichtgroene gevelpanelen en het extra houtaccent hebben we dat weten te realiseren.” VDL De Meeuw creëerde dit aantrekkelijke effect met een verticale stalen groene gevelbekleding, met ritmisch geplaatste verticale houten balken als visueel accent. Ook de ramen en deuren, hoeken en dakranden werden rondom afgewerkt met dezelfde groene staalplaat.
Vooral de leerkrachten en leerlingen beleven het gebouw als zeer aangenaam. “De indeling is praktisch en het ruimtelijke gevoel draagt bij aan een prettig leerklimaat. De grote ramen zorgen voor een overvloed aan natuurlijk licht in de lokalen,” vertelt Peter Rochlitz. “Ook akoestisch stelden we hoge eisen. We wilden voorkomen dat geluiden zich verplaatsten tussen de verschillende lokalen en verdiepingen, terwijl we in elk lokaal streefden naar een uitstekende geluidskwaliteit. Dit is meer dan bereikt.”
Het gebruik van looselay-tegels spelen een belangrijke rol in de akoestische kwaliteiten van het schoolgebouw. Deze geluidsabsorberende vloerbekleding ligt in alle gangen, lokalen en de leraarskamer. Ook de dubbele gipswand aan de binnenmuren en het plafond met doorzaktegels hebben een positieve impact op de geluidskwaliteit.
Daarnaast speelde het binnenklimaat een cruciale rol. Om in elk seizoen een gezonde en aangename leeromgeving te waarborgen, kozen we bewust voor een type D-ventilatiesysteem. Dit systeem houdt de luchtstromen in evenwicht en hergebruikt de warmte uit de afgevoerde lucht, wat zorgt voor minimaal energieverlies. Peter Rochlitz: “In plaats van één centraal systeem kreeg elk leslokaal zijn eigen klimatisatie-unit. Bij dit type van ventilatiesysteem zijn geen raamroosters nodig, wat het risico op geluidsoverlast vermindert. Dit alles maakt het een comfortabele en stimulerende plek om in te vertoeven.”
Voor een maximaal ruimtegevoel creëerde VDL De Meeuw dit schoolgebouw met 40 geprefabriceerde bouwmodules van 3,15 op 6,30 meter en een verdiepingshoogte van 3,76 meter. Binnen bleef een beschikbare plafondhoogte over van 3,10 meter.
Begin augustus 2023 werden de betonfunderingen gestort. Op vraag van de school vond het leveren en monteren van de bouwmodules plaats tijdens de eerste week van november, in de herfstvakantie. “In september 2024 konden we het schooljaar starten in dit gloednieuwe schoolgebouw” Peter Rochlitz: “Dankzij deze efficiënte planning hebben onze leerlingen en medewerkers geen hinder ondervonden van de bouwactiviteiten op onze campus. Zelfs na de aanpassing van de planning, werd dit gebouw van 794m² in acht maanden voorlopig opgeleverd. Een strikte planning en uitvoering was één van onze absolute vereisten.”
British School of Brussels besloot het gebouw direct aan te kopen. Peter Rochlitz: “We hebben nog geen definitieve beslissing genomen over het gebruik van het gebouw na de voltooiing van het masterplan. Alle opties blijven open. De structurele kwaliteit van het gebouw kan zich moeiteloos meten met die van traditionele constructies, waardoor we het mogelijk in onze schoolwerking blijven integreren. Dankzij de flexibiliteit van modulair bouwen kunnen we de indeling eenvoudig aanpassen aan toekomstige onderwijsbehoeften of nieuwe visies. Verplaatsing is ook een optie. Het mooie van dit modulaire gebouw is dat we altijd klaar zijn om ons aan te passen aan wat de toekomst brengt.”