Home Projecten VDL De Meeuw realiseert hoogwaardig nieuw schoolgebouw

VDL De Meeuw realiseert hoogwaardig nieuw schoolgebouw

Ook voor infrastructuur streeft British School of Brussels naar excellentie

Tot tevredenheid van de British School of Brussels (BSB) als opdrachtgever realiseerde VDL De Meeuw in een tijdsbestek van acht maanden een hoogwaardig nieuw modulair schoolgebouw. “Onze samenwerking met VDL De Meeuw kenmerkte zich door aangename contacten en een sterk partnership," aldus Peter Rochlitz, facilities manager van BSB. "Dit bedrijf hanteerde duidelijke en heldere communicatie, met nauwkeurige projectopvolging en relevante feedbackrondes. Afspraken werden gemaakt en beloftes nagekomen, wat ons de zekerheid gaf die nodig was om de interne planning soepel te laten verlopen.”

Het nieuwe schoolgebouw zal de komende jaren fungeren als een flexibel transitiegebouw, terwijl het masterplan voor de vernieuwing van de volledige schoolinfrastructuur wordt uitgevoerd. Dankzij de veelzijdigheid van de modulaire gebouwen blijven toekomstige mogelijkheden voor dit gebouw volledig open.

Kenmerken

Opdrachtgever:
British School of Brussels
Project:
Transfer schoolgebouw in kader van een masterplan
Soort bouw:
Semi-permanent
Bouwjaar:
2023
Kenmerk:
Comfort & Tech
Plaats:
Brussel

Delen

British School of Brussels?

De British School of Brussels (BSB) biedt sinds 1970 internationaal onderwijs aan in Tervuren. Leerlingen van 1 tot 18 jaar krijgen hier les volgens een Brits onderwijssysteem, aangevuld met verschillende internationale programma's. De aanwezigheid van studenten uit meer dan 70 landen zorgt voor een unieke mix van nationaliteiten en culturen.

De schoolcampus in Tervuren bruist van faciliteiten, waaronder uitgebreide sportaccommodaties, een kunstcentrum en gespecialiseerde ruimtes voor wetenschap en technologie. BSB richt zich actief op de persoonlijke ontwikkeling van studenten en creëert een hechte, ondersteunende leeromgeving. Door de combinatie van academische excellentie en aandacht voor sociale, emotionele en persoonlijke groei, behoort de school tot de top van internationale scholen in België.

Masterplan

Als facilities manager van de British School of Brussels is Peter Rochlitz verantwoordelijk voor de uitvoering van het masterplan. “De komende jaren ondergaat onze campus een ingrijpende transformatie, waarbij schoolgebouwen gefaseerd worden gerenoveerd. Om de continuïteit van de schoolwerking te waarborgen, hadden we behoefte aan een flexibel transitiegebouw. Dit complex biedt ons de extra capaciteit om bestaande infrastructuur tijdelijk buiten gebruik te stellen tijdens de renovaties.”

Offertefase

Studiebureau Sweco schakelde VDL De Meeuw al vroeg in het ontwerpproces in om optimaal gebruik te maken van hun expertise bij de bouw dit transitiegebouw. Peter Rochlitz legt uit: “We werden vanaf de ontwerpfase nauw betrokken bij elk aspect. Hierdoor konden we samen de beste indeling bepalen voor de klaslokalen: drie beneden en zes op de bovenverdieping. Daarnaast bevindt zich op de begane grond een leraarskamer en een EHBO-zone, inclusief een verpleegruimte en een dokterskabinet. Het sanitair werd eveneens op het gelijkvloers geplaatst. De brede gangen en ruime trappen zorgen voor voldoende circulatieruimte, wat essentieel is voor het vlotte verloop van het soms hectische schoolleven.”

Hedendaagse uitstraling

De uitstraling van het gebouw speelde een belangrijke rol in het ontwerp. Peter Rochlitz licht toe: “Dit gebouw zal jarenlang deel uitmaken van onze schoolcampus en is strategisch geplaatst naast de sportterreinen. We streefden naar een scholencomplex met een sterke uitstraling dat perfect in zijn omgeving past. Dankzij de moderne esthetiek van de lichtgroene gevelpanelen en het extra houtaccent hebben we dat weten te realiseren.” VDL De Meeuw creëerde dit aantrekkelijke effect met een verticale stalen groene gevelbekleding, met ritmisch geplaatste verticale houten balken als visueel accent. Ook de ramen en deuren, hoeken en dakranden werden rondom afgewerkt met dezelfde groene staalplaat.

Aangename leeromgeving

Vooral de leerkrachten en leerlingen beleven het gebouw als zeer aangenaam. “De indeling is praktisch en het ruimtelijke gevoel draagt bij aan een prettig leerklimaat. De grote ramen zorgen voor een overvloed aan natuurlijk licht in de lokalen,” vertelt Peter Rochlitz. “Ook akoestisch stelden we hoge eisen. We wilden voorkomen dat geluiden zich verplaatsten tussen de verschillende lokalen en verdiepingen, terwijl we in elk lokaal streefden naar een uitstekende geluidskwaliteit. Dit is meer dan bereikt.”

Het gebruik van looselay-tegels spelen een belangrijke rol in de akoestische kwaliteiten van het schoolgebouw. Deze geluidsabsorberende vloerbekleding ligt in alle gangen, lokalen en de leraarskamer. Ook de dubbele gipswand aan de binnenmuren en het plafond met doorzaktegels hebben een positieve impact op de geluidskwaliteit.

Binnenklimaat

Daarnaast speelde het binnenklimaat een cruciale rol. Om in elk seizoen een gezonde en aangename leeromgeving te waarborgen, kozen we bewust voor een type D-ventilatiesysteem. Dit systeem houdt de luchtstromen in evenwicht en hergebruikt de warmte uit de afgevoerde lucht, wat zorgt voor minimaal energieverlies. Peter Rochlitz: “In plaats van één centraal systeem kreeg elk leslokaal zijn eigen klimatisatie-unit. Bij dit type van ventilatiesysteem zijn geen raamroosters nodig, wat het risico op geluidsoverlast vermindert. Dit alles maakt het een comfortabele en stimulerende plek om in te vertoeven.”

Maximaal ruimtegevoel

Voor een maximaal ruimtegevoel creëerde VDL De Meeuw dit schoolgebouw met 40 geprefabriceerde bouwmodules van 3,15 op 6,30 meter en een verdiepingshoogte van 3,76 meter. Binnen bleef een beschikbare plafondhoogte over van 3,10 meter.

‘’We hebben nog geen definitieve beslissing genomen over het gebruik van het gebouw na de voltooiing van het masterplan. Alle opties blijven open. De structurele kwaliteit van het gebouw kan zich moeiteloos meten met die van traditionele constructies, waardoor we het mogelijk in onze schoolwerking blijven integreren. Dankzij de flexibiliteit van modulair bouwen kunnen we de indeling eenvoudig aanpassen aan toekomstige onderwijsbehoeften of nieuwe visies. Verplaatsing is ook een optie. Het mooie van dit modulaire gebouw is dat we altijd klaar zijn om ons aan te passen aan wat de toekomst brengt.’’

Foto Peter R
Peter Rochlitz, Facilities Manager, British School of Brussels

Korte bouwtijd, minimale hinder

Begin augustus 2023 werden de betonfunderingen gestort. Op vraag van de school vond het leveren en monteren van de bouwmodules plaats tijdens de eerste week van november, in de herfstvakantie. “In september 2024 konden we het schooljaar starten in dit gloednieuwe schoolgebouw” Peter Rochlitz: “Dankzij deze efficiënte planning hebben onze leerlingen en medewerkers geen hinder ondervonden van de bouwactiviteiten op onze campus. Zelfs na de aanpassing van de planning, werd dit gebouw van 794m² in acht maanden voorlopig opgeleverd. Een strikte planning en uitvoering was één van onze absolute vereisten.”

Wat brengt de toekomst?

British School of Brussels besloot het gebouw direct aan te kopen. Peter Rochlitz: “We hebben nog geen definitieve beslissing genomen over het gebruik van het gebouw na de voltooiing van het masterplan. Alle opties blijven open. De structurele kwaliteit van het gebouw kan zich moeiteloos meten met die van traditionele constructies, waardoor we het mogelijk in onze schoolwerking blijven integreren. Dankzij de flexibiliteit van modulair bouwen kunnen we de indeling eenvoudig aanpassen aan toekomstige onderwijsbehoeften of nieuwe visies. Verplaatsing is ook een optie. Het mooie van dit modulaire gebouw is dat we altijd klaar zijn om ons aan te passen aan wat de toekomst brengt.”

GERELATEERDE PROJECTEN

Demeeuw puurs 3557 web

VDL De Meeuw bouwt school van de toekomst in Puurs - Sint-Amands

Directrice en bezielster Kristien Bruggeman leidt ons met grote fierheid rond in haar LAB-school. Haar prestatie is...

Meer informatie
VDL De Meeuw bouwt school van de toekomst in Puurs - Sint-Amands
Directrice en bezielster Kristien Bruggeman leidt ons met grote fierheid rond in haar LAB-school. Haar prestatie is niet gering. Uit het niets stampte deze onderwijswetenschapster met haar eerste LAB-school een...
Meer informatie
Dia1

Rudolf Steiner School-Tijdelijk schoolgebouw van maar liefst 1123,40 m²

De Rudolf Steiner School stond voor de uitdaging om haar verouderde schoolinfrastructuur van meer dan 20 jaar...

Meer informatie
Rudolf Steiner School-Tijdelijk schoolgebouw van maar liefst 1123,40 m²
De Rudolf Steiner School stond voor de uitdaging om haar verouderde schoolinfrastructuur van meer dan 20 jaar oud dringend te vervangen. Met het oog op de noodzaak tot vernieuwing, heeft...
Meer informatie
VDL De Meeuw OC Nieuwe Vaart Simon Van Ranst 24 03 075

Nieuw schoolgebouw en Multi Functioneel Centrum voor OC Nieuwe Vaart in Gent

Dankzij de realisatie van een nieuw schoolgebouw met klaslokalen én een multifunctioneel centrum voor de leefgroepen is...

Meer informatie
Nieuw schoolgebouw en Multi Functioneel Centrum voor OC Nieuwe Vaart in Gent
Dankzij de realisatie van een nieuw schoolgebouw met klaslokalen én een multifunctioneel centrum voor de leefgroepen is Orthopedagogisch Centrum Nieuwe Vaart uit Gent klaar voor een succesvolle toekomst. Niet zomaar...
Meer informatie
220930 P182 Nezzt Visualization 04 min min

NDW 21, Nijmegen

Woningen, Purmerend 200 tijdelijke woningen op 4 locaties

Meer informatie
NDW 21, Nijmegen
VDL De Meeuw werkt in opdracht van de woningcorporaties Talis, Woonwaarts, SSH& en Portaal, en in nauwe samenwerking met de gemeente Nijmegen, aan de realisatie van een nieuwe buurt met...
Meer informatie